Toegankelijk Breda gezegend met rolstoelvriendelijke boot

Toegankelijk Breda gezegend met rolstoelvriendelijke boot

Jarenlang werd er al gedacht over het beter toegankelijk maken van de boten die door onze singels varen. En dan is het donderdag 13 augustus 2020 en wordt deze droom werkelijkheid. Met de aanschaf van drie nieuwe rondvaartboten van de ATEA-Groep werd inclusief gedacht.

Eén boot is voorzien van een scharnierlift en oprijplaat. Na de dubbele inzegening, eerst champagne en later wijwater, door wethouder Boaz Adank en pastoor Steven de Koning, werden de boten ‘afgevuld’ met passagiers in een rolstoel. Zelfs stevige elektrische rolstoelen kwamen met hulp van de bemanning aan boord.

Rond de klok van vier uur zette de boot koers voor een tocht over de prachtige zomerse singels. Na 100 meter passeerde de boot de tijdelijke aangepaste toiletunit (MIVA) ter hoogte van de KMA. Ondanks de lastige periode veroorzaakt door het Coronavirus zijn deze zomer in en op het water toch twee toegankelijkheidsimpulsen gegeven. Het varen is nu voor iedereen een optie, aan de terrassen rond de Haven kan een drankje genuttigd worden. Met de komst van de MIVA-unit op korte afstand van de Biertuin kunnen bezoekers met een beperking hun dagje uit dan ook zonder problemen genieten.

Het Platform Breda voor Iedereen, Breda Gelijk, de gemeente en Zet zijn blij met deze voorzieningen, die steeds iets meer zichtbaar maken van de toegankelijke stad. “Prijzen winnen is leuk, maar er moeten ook echt voorzieningen komen die duidelijk maken waarom Breda verleden jaar de Europese hoofdprijs gewonnen heeft”, is een veel gehoorde opmerking uit de kringen van mensen met een beperking in Breda. 

Met de tewaterlating van de nieuwe boten is weer een stap in de goede richting gezet. Wethouder Adank en platformvoorzitter Wilbert Willems werden (letterlijk) in de boot genomen en zagen dat het goed was. Amen.

Eerste rolstoel toegankelijke rondvaartboot in Breda!

Eerste rolstoel toegankelijke rondvaartboot in Breda!

Vanaf donderdag 13 augustus vindt er in Breda een hele speciale doop plaats. Van 3 nieuwe rondvaartboten zal dan door wethouder Boaz Adank van Breda de namen worden onthult in de haven van Breda. Deze nieuwe boten zijn allemaal voorzien van een elektromotor en zijn dus fluisterstil en milieuvriendelijk!

Door Atea is goed nagedacht over de toegankelijkheid van rolstoelers.
In de grootste rondvaartboot is een lift geplaatst en geeft dus nu ook hen de mogelijkheid om te genieten van een vaartocht in onze stad.

Dertien rolstoelers van de ATEA-groep zijn uitgenodigd om de eerste officiële vaart samen met de wethouder op de grote boot mee te maken. De officiële ingebruikname werd vanwege corona eerder uitgesteld.

Veertien jaar geleden startte de (huidige) ATE-groep, de organisatie die voorziet in beschutte en participatieve werkplekken, rondvaarten in Breda. Destijds werden vier oude rondvaartboten van ‘s Hertogenbosch aangeschaft. De boten waren vorig jaar afgeschreven en er moest een keuze gemaakt worden: doorgaan of de stekker eruit.

De ATEA-groep besloot om de succesvolle rondvaart “De Nieuwe Mark” voort te zetten en schafte drie nieuwe boten aan: twee kleinere boten, West-Friese tuindervletten van 6,20 meter, met een maximum capaciteit van twaalf personen en een grote boot van 11,20 meter lang, met een capaciteit van 35 personen.

GGD onderzoekt mobiele straat voor coronatest

GGD onderzoekt mobiele straat voor coronatest

Opnieuw een artikel in BN DeStem vandaag over de coronateststraat die verdwijnt, o.a. naar aanleiding van vragen van raadslid Inge Verdaasdonk.

GGD-woordvoerder Polman: ,,Een teststraat richt je niet zo maar in. We hebben intensief gezocht, veel locaties beoordeeld en niets geschikt bevonden.”

De SP vraagt zich af waarom B&W, bij monde van portefeuillehouder wethouder Haagh niet alles op alles zet om een mogelijke locatie geschikt te maken. Het is ongehoord dat een stad, zoals Breda geen teststraat heeft. Dat lijkt de SP nou juist een taak voor de overheid. En zorg meteen dat deze teststraat voor iedereen toegankelijk is!

Goed actiepunt in het kader van de week van de toegankelijkheid dit jaar

Goed actiepunt in het kader van de week van de toegankelijkheid dit jaar

Repareer de sportvergoeding zodat mensen met een beperking niet langer aan de zijlijn staan

In de loop van de jaren zijn er vele miljoenen euro’s uitgegeven om mensen aan het bewegen te krijgen. Dat is meer dan uitstekend: over het belang van sport en bewegen kan geen enkel misverstand ­bestaan. Een gezonde levensstijl gaat niet zonder bewegen. De staat van de volksgezondheid zou een stuk belabberder zijn als we met z’n allen niet met regelmaat onze hardloopschoenen aantrokken of op de racefiets stapten. En omdat veel van dat sporten en bewegen in club- of groepsverband gebeurt, draagt het ook nog eens bij aan de sociale cohesie.

Het is daarom niet uit te leggen dat het een grote groep Nederlanders zo moeilijk wordt gemaakt om te sporten. Deze krant schreef er maandag over: tienduizenden mensen met een fysieke beperking doen niet aan sport omdat ze de (vaak kostbare) hulpmiddelen die ze nodig hebben om überhaupt te kunnen sporten niet vergoed krijgen. Bij de pogingen die ze doen om die vergoeding toch te kunnen krijgen, worden ze van het kastje naar de muur gestuurd. Zowel gemeenten als zorgverzekeraars gaan op zeer verschillende manieren met vergoedingen om: de ene gemeente keert wel uit, terwijl de andere hardnekkig blijft weigeren.

Sportprotheses, zoals deze blades die bij het hardlopen worden gebruikt, vallen wel onder de zorgverzekeringswet. In de praktijk vergoeden verzekeraars die echter niet. Beeld ANP

Gemeenten verwijzen naar de zorgverzekeraar
Het Kenniscentrum Sport & Bewegen deed onderzoek en stuitte daarbij bijvoorbeeld op een rolstoelbasketbalteam met spelers uit diverse gemeenten: de ene speler kreeg de rolstoel volledig vergoed, terwijl anderen hun rolstoel zelf moesten bekostigen. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor uitvoering van de Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo). De ene ­gemeente vindt dat sporthulpmiddelen niet onder de Wmo vallen, de andere meent van wel, maar die vindt de vergoeding weer te hoog. Of gemeenten verwijzen naar de zorgverzekeraar.

Maar ook de verzekeraars trekken niet één lijn. ­Protheses worden alleen vergoed als ze voor algemeen dagelijks gebruik bedoeld zijn. Sporthulpmiddelen dus niet. Maar sportprotheses, zoals de hardloopblades, weer wél. Althans, in theorie, want in de praktijk betalen ze nooit uit. En de ene gemeente vergoedt zo’n ­blade wél en de ander niet. Kortom: het is volstrekt onoverzichtelijk.

Dat gemeenten bij de uitvoering van de Wmo voortdurend te maken hebben met lastige afwegingen en wachtlijsten: alle begrip. Maar dit moet toch zijn op te lossen? Het is goed nieuws dat het ministerie van VWS broedt op plannen voor een landelijk loket waar mensen met fysieke beperkingen terecht kunnen voor vragen en vergoedingen. Laat het ministerie daarin doorpakken, met steun van gemeenten en zorgverzekeraars, zodat deze grote groep die zo graag wil sporten niet langer aan de zijlijn staat.

Goed pleidooi van het comite Rechten van de Mens

Rechten van mensen met beperking niet gewaarborgd in coronaprotocol

Nederland moet meer doen om de rechten van mensen met een beperking in tijden van corona te waarborgen. Volgens het College voor de Rechten van de Mens staat voor die groep de toegang tot de maatschappij onder druk.

Het College voor de Rechten van de mens roept met klem op om de coronaprotocollen aan te passen en daarin ook de toegankelijkheid voor mensen met een beperking in op te nemen. Volgens de onafhankelijke toezichthouder van mensenrechten is het voor mensen met een beperking nu te moeilijk om te participeren in de samenleving.

Verplicht winkelen met een mandje of winkelwagen is voor iemand zonder armen bijvoorbeeld onmogelijk. Net als dat een verplichte looproute in een winkel die enkel met pijltjes wordt aangegeven niet te volgen is voor iemand die blind is en bij geluidsbelemmerende plexiglas is geen rekening gehouden met slechthorenden. Deze klachten zijn slechts een greep uit de 147 meldingen die in een maand tijd werden gedaan bij het meldpunt Goed Toegankelijk.

Het College is toezichthouder op de uitvoering van het VN-verdrag Handicap. Daarin staat dat mensen met een beperking ook zelfstandig moeten kunnen deelnemen aan de samenleving. “Een van de belangrijkste manieren waarop je dat kan doen is door toegang te krijgen tot goederen en diensten”, zegt Nacha Rakraki, woordvoerder van het College. “De meldingen bevestigen dat de toegankelijkheid voor mensen met een beperking in de huidige ‘anderhalvemetersamenleving’ onder druk staat.”

Positie

Volgens de rijksoverheid zijn er twee miljoen Nederlanders met een beperking. Het doel van het VN-verdrag dat vier jaar geleden in werking trad is om de positie van die groep mensen te verbeteren. Het verdrag moet ook in tijden van corona worden nageleefd, aldus Rakraki, ‘om discriminatie van mensen met een beperking te voorkomen’.

Nu is een simpel bezoekje naar de supermarkt of drogist al niet altijd mogelijk. Bijvoorbeeld doordat de geleidehond vaste routes kent die nu door allerlei hekken en linten plots zijn veranderd of omdat hulp van winkelpersoneel niet meer mogelijk is

Het college gaat in gesprek met betrokken partijen zoals MKB Nederland en de Rijksoverheid om te kijken hoe ze snel verandering kunnen aanbrengen in de huidige situatie. Rakraki: “Daarbij moeten ook mensen met een beperking zelf betrokken worden.”

Zie het gehele artikel op het AD:
https://www.ad.nl/binnenland/rechten-van-mensen-met-beperking-niet-gewaarborgd-in-coronatijd~a32c8399/

Aside